top of page
חיפוש

כסף מסובב את העולם

המחאה החברתית, במיוחד מאז קיץ 2011, חידדה את הדיון סביב

התקציב המשפחתי החודשי. לכולם קשה, לעתים קרובות בלתי אפשרי, לגמור את החודש. העיתונים מלאים במאמרים של מומחים מתחום ההשקעות וכלכלת

המשפחה - שנותנים טיפים, איך לחסוך, איפה לקצץ ואיך לקנות בצורה

חכמה.

בואו נתייחס לדברים מזווית קצת שונה, הזווית הזוגית.



לכל זוג יצא, בשלב זה או אחר, לנהל דיון/ ויכוח/ מריבה סוערת (מחקו את המיותר) בנושא כסף. לרוב, הסיבה היא לא שיש יותר מידי ממנו.

את הוויכוחים האלה ניתן לחלק לנושאים - ולפעמים גם למפות אותם מבחינת זמנים: אף אחד לא ייכנס להלם מהקביעה שלקראת החופשה הגדולה, תחילת שנת הלימודים וסביב החגים - יש הרבה מריבות על כסף. אלו תקופות שלקראתן ובמהלכן אנחנו נתקלים בהרבה מאוד הוצאות נוספות. גם במהלך החודש, ניתן לנחש, שלקראת סופו - רמת המתח עולה.

העצות של המומחים לכלכלת המשפחה יכולות בהחלט לעזור להתמודד ולפתור את הקושי הכלכלי – מאד מומלץ ללכת למומחית/ה בתחום, להתייעץ, לבנות תקציב ולעמוד בו.

אני מבקשת להתייחס לפן אחר של המחסור בכסף: איך אנחנו מדברים על הנושא? מה קורה לנו כשאנחנו צריכים/ רוצים/ נאלצים לשבת ולדבר בעניין מה עושים לקראת החגים, מה קונים לילדים לתחילת שנת הלימודים - או איך נשלם על החופשה הזאת שאנחנו חולמים עליה וכל כך צריכים?

נושא הכסף מביא אתו מטען רגשי אחר לכל אחד מאיתנו. הוא מושפע מהבית בו גדלנו, מהאמונות שלנו לגבי עצמינו ותחושת הערך שאנחנו מייחסים לו. משמעות הדבר היא, שכשאנחנו באים לדבר על כסף - כל אחד, בעצם, מדבר מתוך עולם אסוציאטיבי שונה לגמרי - למילה "כסף" ולשיחה על כסף יש משמעות שונה לחלוטין.

דוגמא קטנה מחיי היומיום: ישנם אנשים, שבשבילם, כמות הכסף שיש להם בארנק מעידה על הערך שלהם בעיני עצמם. ישנם אנשים שכמות הכסף שהם מוציאים - מעידה על מעמדם. כאשר הם רוצים להרגיש טוב - הם מוציאים כסף. ישנם אנשים שהביטחון שלהם - נובע מהידיעה שיש להם חסכונות בבנק. הדוגמאות האלה מראות שיש אנשים שמה החשוב להם - זו תחושת הידיעה שיש להם כסף ויש אנשים שהביטחון שלהם נובע מכך שהם הוציאו את הכסף. חלק מהאנשים יקראו לזה בזבוז – אבל למעשה, הם קנו לעצמם תחושת ערך.

לכן, כאשר אנחנו מתחילים לנהל שיח, אחד עם השנייה, לגבי כסף - אנחנו מוכרחים להיות מודעים לכך שכל אחד מאיתנו אומר משהו אחר - כשהוא אומר את המילה "כסף". במילים אחרות, אנחנו מדברים בשפה שונה. לאחר שהבנו את המצב, כדאי, כאשר אנחנו לא טעונים

מאד - להקשיב אחד לשנייה - ולנהל דיון לגבי המשמעיות

הרגשיות והערכיות שיש לכסף - עבור כל אחד מאיתנו. מומלץ לשבת ולנסות להסביר מה אני חווה כשאני מרגיש/ה

שאין לנו מספיק כסף - ולשמוע מה השני/ה חושב/ת

ומרגיש/ה בנושא. חשוב - לא לשכוח לבדוק את עצמינו: מה בהתנהלות שלנו

מביא אותנו למקום שבו קשה לנו ואנחנו מתוסכלים. נשתדל לנסות ולהימנע מלהאשים את עצמינו או את

בן/בת הזוג במקום שבו אנחנו נמצאים - ולדבר על זה.

כמה נקודות שכדאי להקפיד עליהן כשמדברים על כסף:

  • לתאם זמן ומרחב שבו תוכלו לדבר ללא הפרעות ושניכם תהיו פנויים לכך.

  • לקראת הפגישה - הכינו את עצמכם: קחו אחריות על ההתנהלות האישית שלכם בנושא כסף ונסו לשאול את עצמכם מה מניע אתכם.

  • במהלך הפגישה: נסו להיכנס לעולמו של בן הזוג, להקשיב ולהבין באמת איך הכסף נראה דרך העיניים שלו.המטרה היא ליצור שפה משותפת, הבנה ושיתוף בהתנהלות הכלכלית.

  • נסו להרכיב סולם ערכים משותף של דברים שעליהם מוציאים כסף.

  • כתבו כמה כללי יסוד להתנהלות הכלכלית שלכם.

ככה מתחילים. חשוב להבין שהתקציב המשפחתי הוא משהו ששניכם צריכים לחיות בהתאמה אליו, בין אם מדברים על זה או מתעלמים מהנושא. כאשר יושבים יחד ומדברים - אפשר לשאת יחד בנטל. התוצאה היא הפחתה של הכובד והמעמסה - ומרגישים קרובים יותר, אחד לשנייה.


לא תמיד קל לדבר על הנושא הזה - אבל ההשקעה משתלמת, גם מבחינה כלכלית.

בברכת הצלחה, שנת שפע וברכה




6 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page